Wij helpen u
graag verder!
Realtime inzicht met WMS
‘Van Boven is een familiebedrijf dat bijna 70 jaar bestaat. Ooit begonnen in de schuur van de oprichter: meneer Van Boven. Van Boven is gespecialiseerd in daglicht, wat inhoudt dat wij oplossingen met daglicht produceren en verkopen. Daglicht is een gezonde oplossing voor mensen en dat gunnen wij iedereen, aldus Arjan Mul, algemeen directeur.
“Van Boven was een beetje een ‘antiek’ bedrijf. Er werd nog veel handmatig en op gevoel gedaan. Waardoor de controle op de bedrijfsprocessen ontbrak. Denk bijvoorbeeld aan een ondoorzichtig systeem, mensen waren niet op de hoogte van de mogelijkheden en WMS hadden we ook nog niet. Kortom, het werd tijd voor een integrale oplossing. Arjan vertelt, we hebben in 2010 al besloten om te professionaliseren met behulp van Exact Globe. We hebben ook andere pakketten de revue laten passeren, maar Exact bleef favoriet. Toen kwam A.B. Software & Consultancy in beeld. Deze partner werd vanuit Exact geadviseerd, omdat A.B. Software & Consultancy specifiek in de industrie gespecialiseerd is.”
“Ons magazijn was het knelpunt. Iedereen die iets nodig had uit het magazijn pakte dit gewoon zonder dat het geregistreerd werd. Dan sta je soms ineens zonder spullen, dat is funest voor een productiebedrijf. Ook het ordenen van de goederen verliep inefficiënt. Dit deden we op volgorde van binnenkomst. Wat als eerste binnenkomt werd neergelegd, het volgende product kwam ervoor. Dan weet je niet meer dat hetgeen wat als eerste is binnengekomen ergens achteraan ligt. Dit heeft tot veel zoekpartijen geleid en onduidelijkheden of iets er nu wel of niet was. Gevolgen waren: teveel voorraad, het niet kunnen produceren van een product en dus te laat leveren. Daarnaast heb je als je gaat balansen hele rare telresultaten. Die hebben weer een hele grote invloed op je financiële resultaten. Je wilt natuurlijk niet dat je financiële resultaten afhankelijk zijn van hoe je voorraad erbij staat. Kortom, tijd voor verandering en het op orde brengen van ons magazijn. De productieleider heeft alles netjes opgeruimd en vaste locaties gegeven. De vervolgstap was de implementatie van een WMS systeem.”
“Het WMS systeem geeft vooral veel inzicht. Op het moment dat de goederen binnenkomen worden ze gescand en realtime afgeboekt. De scanner geeft de locatie aan en de goederen komen dus op de juiste plaats in het magazijn. Het nieuwe systeem is voordelig voor de werkvoorbereiding en inkoop omdat duidelijk is waar goederen liggen en in welke aantallen. Magazijnmedewerkers hoeven niet meer te zoeken waardoor ze effectiever zijn. De problemen met de voorraad, die er al vanaf 1957 waren, zijn verleden tijd. Dit scheelt onze organisatie tonnen in euro’s aan verlies, aldus Arjan.”
Als wij een lichtstraat maken dan hebben we daarvoor ongeveer 180 verschillende profielen die we kunnen gebruiken. Als we een order krijgen voor een bepaalde lichtstraat en je denkt daarvoor de spullen te hebben, maar je hebt ze niet dan kun je niet leveren, vertelt Arjan. En voor onze lichtkoepels hebben we webshop-klanten. Voor deze doelgroep is levertijd heilig. Je spreekt bijvoorbeeld drie werkdagen af en dan moeten wij zeker weten dat we dat product op voorraad hebben. Op het moment dat we het niet hebben dan kiest de klant in de meeste gevallen voor een andere producent en annuleert de order. Zo hebben we ook vaak te maken met de bouw waar ons product slechts een klein onderdeel is. Het kan niet zo zijn dat ze niet verder kunnen bouwen omdat wij te laat leveren. Met andere woorden; te laat leveren is in onze markt een groot probleem. Inzicht in onze voorraad is dus ook hier dé oplossing.